nocleginaplus.pl

Blog tematyczny z zakresu turystyki, sportu, zdrowia i lifestyle,

Sport

Przykłady ćwiczeń oddechowych dla każdego

Przykłady ćwiczeń oddechowych dla każdego

Od dawna wiadomo, że rozwijanie umiejętności prawidłowego oddychania jest bardzo ważne dla każdego człowieka. Ćwiczenia oddechowe robi się między innymi po to, aby nauczyć się relaksować i wyciszać, co jest szczególnie istotne dla osób chcących walczyć ze stresem, napięciem i lękiem. Przykłady ćwiczeń oddechowych, które sprawdzą się dla każdego poniżej.

Jak trenować oddech?


Oddychanie to czynność, nad którą za dużo się nie zastanawiamy, ponieważ praktycznie nie musimy jej kontrolować. Za kontrolę oddechu odpowiada bowiem współczulny układ nerwowy, jest to czynność automatyczna, co nie zmienia faktu, że warto być bardziej świadomym tego, w jaki sposób się oddycha. Dlaczego to takie istotne? Między innymi dlatego, że w sytuacjach stresowych i związanych z napięciem i lękiem nasz oddech często staje się zbyt płytki lub za szybki, co może powodować hiperwentylację. Czujemy się wtedy niezbyt dobrze i pojawiają się różnego rodzaju nieprzyjemne dolegliwości fizjologiczne. Dlatego właśnie większa świadomość oddechu jest tak istotna. Do ćwiczeń oddechowych namawiają lekarze, fizjoterapeuci, trenerzy personalni oraz oczywiście osoby związane z branżą psychologii i psychoterapii. Często ci specjaliści pomagają w uczeniu się prawidłowego oddechu. Przyda się to zarówno wtedy, gdy chcemy popracować nad umiejętnością odprężenia się i relaksowania, jak również po to, by zwiększyć wydolność własnego organizmu i osiągać lepsze wyniki podczas uprawiania sportu.

Trening oddechowy


Ćwiczenia oddechowe warto rozpocząć na przykład z tutorialami, które można znaleźć w internecie. To właśnie tam osoby zajmujące się świadomym oddechem często pokazują, w jaki sposób można trenować oddech. Najlepiej robić to na spokojnie, w pozycji leżącej, we własnym domu. Należy założyć wygodne ubranie, które nie będzie krępowało ruchu, a następnie przyjąć wygodną dla siebie pozycję na przykład na łóżku lub fotelu. Reguła jest taka, że powietrze nabieramy nosem, a wydychamy ustami. Ważne jest to, aby maksymalnie przedłużyć wydech, tak by trwał 3, 4, a nawet 5 sekund. Takie spokojne oddychanie pozwala na odprężanie się i zainicjowanie tak zwanej reakcji relaksacyjnej, za którą odpowiada układ przywspółczulny. Osoby zajmujące się sportem często mówią również o oddechu sercowym. Ten sposób oddychania zakłada, że wdech oraz wydech będą miały taką samą długość, a pomiędzy nimi nie będzie żadnej przerwy. Jest to oddech, który pomaga w uspokojeniu się i zrelaksowaniu.

Dlaczego warto pracować nad swoim oddechem?


Co dają regularne ćwiczenia oddechowe? Zwiększają pojemność płuc, pomagają szybko uspokajać się i inicjować reakcję relaksacyjną, dlatego też w sytuacji stresowej będziemy mogli się wyciszyć i uspokoić. Są to zatem bardzo duże korzyści dla każdego, kto na serio zajmie się pracą z własnym oddechem. Chociaż na początku może wydawać się to trudne, ćwiczenia oddechowe wcale nie są aż tak skomplikowane. Trzeba tylko pamiętać o tym, aby wykonywać je regularnie, na początku nawet kilka razy w ciągu dnia przez dwie lub trzy minuty.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *